OTOS LMR Systems levert Nexedge portofoons voor overslag treintoestellen07-11-2014

Bron: MCCResources

Vanwege de vlekkeloze radiocommunicatie verliep het gehele project volgen plan. Alle betrokken partijen waren tevreden over de efficiëntie van de radiocommunicatie.

De argeloze voorbijganger die zich onlangs bij de Waterland Terminal ophield, keek vreemd op: daar zweefde een treinwagon door de lucht. Niet alleen de aanblik, ook de hele operatie was bijzonder.

Arjan Honing is werkzaam als marine surveyor voor expertisebureau Interlloyd Averij en stond in die hoedanigheid boven op de ‘vliegende treinen’. Hij legt uit dat zijn bedrijf in nauwe samenwerking met Waterland Terminal voor de Zwitserse treinengigant Stadler Rail AG de verscheping van treinstellen vanuit Amsterdam naar Rusland verzorgt. De treinen zijn eerder vanuit de fabriek van Stadler per truck naar Basel gereden en aldaar overgeslagen in een lichter. De treinen zijn vervolgens vanuit de lichter overgeslagen in een coaster bij de Waterland Terminal – wat dit spectaculaire schouwspel opleverde. Honing: “Dat ging flitsend! Het hijswerk - per dubbeldekswagon met twee kranen simultaan - was binnen anderhalf halfuurtje gepiept. 

Om ervoor te zorgen dat de gehele operatie tot een goed einde werd gebracht, werd er voor de radiocommunicatie gebruik gemaakt van Kenwood NEXEDGE portofoons, die geleverd waren door OTOS LMR Systems. Het bedrijf heeft inmiddels drie vestigingen in Zuid Nederland en is gespecialiseerd in de levering, het onderhoud en beheer van radiocommunicatie apparatuur in de Benelux.