Meer Prioriteit voor gebruikers van ASTRID Blue Light Mobile

Onlangs lanceerde ASTRID samen met het Crisiscentrum de nieuwe generatie Blue Light Mobile. Op de persconferentie in Gent was ook minister Jan Jambon aanwezig. Hij overhandigde de nieuwe simkaarten symbolisch aan de gebruikersorganisaties.

Even recapituleren: Blue Light Mobile is de ASTRID-dienst voor prioritaire high speed communicatie, initieel enkel voor data. Om de dienst te kunnen aanbieden maakt ASTRID gebruik van de drie nationale gsm-netwerken en van buitenlandse gsm-netwerken om ook de grensregio’s maximaal te bedienen.

Gebruikers kunnen rekenen op snelle, beveiligde en prioritaire communicatie om via een tablet of draagbare computer op het terrein databanken te raadplegen (van nummerplaten of gevaarlijke stof- fen bijvoorbeeld), identiteitscontroles te doen, verslagen of foto’s door te sturen enzovoort. ASTRID biedt de dienst sinds 2014 aan, maar komt nu dus naar buiten met een uitgebreidere service.

Wat is er nieuw?

Zowel de First- als de Prior-kaarten genieten ook van prioritaire ‘access class’. Dat betekent dat
de netwerkoperator bij een grote crisis die voor grote overbelasting zorgt, de toegang tot het netwerk van gewone gebruikers kan lteren zodat er voldoende capaciteit vrijkomt voor de Blue Light Mobile First- en Prior-kaarten. Het aantal Prior-simkaarten is momenteel beperkt tot 6000 om de doeltre endheid van de prioritaire toegang te vrijwaren. Het aantal First-simkaarten blijft echter onbeperkt voor alle hulp- en veiligheidsdiensten.

De voordelen van Blue Light Mobile in het kort