ASTRID Lanceert Nieuwe Generatie Blue Light Mobile 18-10-2017

Bron: MCCResources

ASTRID, de gespecialiseerde telecomoperator van de Belgische hulp- en veiligheidsdiensten, heeft vandaag de nieuwe generatie van Blue Light Mobile gelanceerd. Dit gebeurde samen met het Crisiscentrum en 150 genodigden van de hulp- en veiligheidsdiensten.

De nieuwe high speed communicatiedienst combineert spraak en data, en is nu ook voor crisismanagers zoals burgemeesters en noodplanningsambtenaren beschikbaar. Minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken Jan Jambon overhandigde vandaag de eerste SIM-kaarten aan de verschillende disciplines.

Drie netwerken in één

ASTRID lanceerde reeds in 2014 Blue Light Mobile voor snelle datacommunicatie. Via één enkele SIM-kaart krijgt de gebruiker toegang tot de netwerken van de 3 commerciële netwerken in België en 11 netwerken in de buurlanden, in een beveiligde omgeving. Zo beschikken politie en hulpdiensten meteen over de beste dekking over het hele land en in de grensstreken. Op plaatsen waar het netwerk van één operator niet beschikbaar is, schakelt de tablet of laptop automatisch over op een ander netwerk dat op die plaatsen wel dekking biedt. Datacommunicatie is dus snel, beveiligd en prioritair.

Mobiel kantoor op het terrein

De mobiele datacommunicatie van Blue Light Mobile biedt enkele concrete voordelen op het terrein: ploegen kunnen via een tablet bijvoorbeeld gemakkelijk en in real time nummerplaten controleren, identiteitscontroles uitvoeren, een verslag opstellen, de lijst van gevaarlijke stoffen opvragen, een foto of een plattegrond uitwisselen met de noodcentrales. De SIM-kaart geeft verder toegang tot de privé cloud waar de hulpdienst over een beveiligde omgeving beschikt voor de eigen toepassingen, maar ook toepassingen kan delen om gegevens uit te wisselen tussen de disciplines. Kortom: het principe van het “mobiele kantoor” ligt binnen handbereik voor ploegen te voet of in hun interventievoertuigen.

Nieuw: prioritaire spraakcommunicatie

De tweede generatie van Blue Light Mobile biedt naast data ook spraakcommunicatie. Gebruikers kunnen nu snel en prioritair bellen via hun vertrouwde gsm of smartphone. Blue Light Mobile krijgt nu immers een unieke eigenschap, met name een voorrang op alle andere gebruikers.

Het aanbod

Het aanbod bestaat uit 2 niveaus: FIRST en PRIOR. Beide niveaus bieden prioritaire communicatie. Met de PRIOR SIM-kaart krijgen de gebruikers de extra garantie dat hun spraak- en datacommunicatie absolute voorrang heeft op alle andere GSM-gebruikers. Het aantal PRIOR SIM-kaarten is voor het ogenblik beperkt tot 6000 om de doeltreffendheid van de prioritaire toegang te vrijwaren. Het aantal FIRST SIM-kaarten blijft echter onbeperkt voor alle hulp- en veiligheidsdiensten.

De SIM-kaarten van Blue Light Mobile zijn ook personaliseerbaar. Er kunnen een aantal communicatieformules en opties voor elke individuele gebruiker worden ingesteld. Overheden en veiligheidsdiensten kunnen vanaf 1 november de nieuwe Blue Light Mobile SIM-kaarten geleidelijk in gebruik nemen.

Wie mag Blue Light Mobile gebruiken?

Elke politiedienst, elk brandweerkorps en elke medische hulpdienst, de luchthavens, steden, gemeenten en provincies, Defensie en vele andere organisaties krijgen, afhankelijk van hun omvang, een aantal PRIOR SIM-kaarten toegewezen. Elke dienst kan die vrij verdelen binnen zijn structuur.

Jan Jambon, Minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken:
“Het blauwe zwaailicht dat we kennen van de prioritaire voertuigen in het verkeer, bestaat vanaf nu dus ook in de telefonie. Het komt erop neer dat 6000 mensen die een sleutelrol spelen in de veiligheidsketen, vanaf 1 november een speciale SIM-kaart voor hun GSM krijgen waarmee ze te allen tijde voorrang hebben. Het telefonienetwerk mag nog zo verzadigd zijn: met deze PRIOR SIM-kaart geraak je er altijd door. Hun spraak- en datacommunicatie krijgt absolute voorrang op alle andere gebruikers”.

“De recente noodsituaties en grote gebeurtenissen die zich in ons land voorgedaan hebben, hebben de absolute noodzaak aangetoond om over efficiënte en stabiele communicatiemiddelen te beschikken”, zegt Bart Raeymaekers, directeur-generaal van het Crisiscentrum.

Blue Light Mobile en radiocommunicatie vullen elkaar aan

Met Blue Light Mobile biedt ASTRID een antwoord op de grote behoefte aan individuele en prioritaire spraakcommunicatie via gsm of smartphone. Mensen die niet dagelijks een ASTRID-radio op zak hebben, kunnen nu sneller communiceren via hun vertrouwde gsm, smartphone of tablet.
Voor alle duidelijkheid: Blue Light Mobile vervangt het bestaande radionetwerk van ASTRID niet. Blue Light Mobile vormt wel een aanvullende service. Het radionetwerk van ASTRID blijft het belangrijkste en meest geschikte hulpmiddel voor de spraakcommunicatie in groep van alle hulp- en veiligheidsdiensten.

Blue Light Mobile is een voorbeeld van de innovatieve aanpak van ASTRID. Marc De Buyser, directeur-generaal van ASTRID: “Dankzij het nieuwe beheerscontract kan ASTRID werk maken van de vernieuwing van alle ASTRID-communicatiesystemen. Daarnaast stellen we onze technische knowhow ter beschikking van overheidsinitiatieven die de hulpdiensten ondersteunen in hun levensreddende opdrachten.”

Efficiënt teamwerk

“De ontwikkeling van Blue Light Mobile is het resultaat van een nauwe samenwerking: ASTRID maakte het mogelijk, het BIPT heeft het goedgekeurd; en er was een enorme bereidheid van veel partijen om dit te realiseren. Het Raadgevend Comité van Gebruikers heeft ASTRID hierin permanent ondersteund”, benadrukt Minister Jan Jambon.